Sociálna empatia
Schopnosť sociálnej empatie, teda schopnosť vcítiť sa do pocitov iných ľudí, sa prejavuje obzvlášť v situáciách, keď sme nútení viesť náročný či chúlostivý rozhovor, napr. v momentoch, keď musíme kritizovať prácu niekoho z kolegov či podriadených. Pokiaľ sa obmedzíme na výpočet nedostatočných znalostí, chýb apod., ťažko sa nám podarí dosiahnuť cieľ, teda to, aby došlo na základe vecného oznámenia k náprave. Váš kolega či podriadený by kritiku prepočul a iba by sa cítil dotknutý.
Ale aj jednanie so zákazníkmi či nadriadeným vyžaduje vysokú mieru empatie, aby ste ku každému pristupovali primerane a individuálne a dokázali rozpoznať jeho priania. Dobrý cit pre rozpoznanie nálad iných ľudí, pozornosť k možným skrytým signálom a záujem o motiváciu jednania, nie je možné podceňovať, ak je naším cieľom dosiahnuť zámer - úspešné presadenie našich prianí či predstáv. Citlivá reakcia tak totiž môže zabrániť nielen nedorozumeniu, ale dokonca môže pomôcť vyvolať pocit solidarity, ktorý je pri presadzovaní vlastných cieľov veľmi užitočný.